آموزش و استفاده از تمام جسچر های ویژن پرو 

استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن (فیلتر شکن) ممنوع شد!

استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن (فیلتر شکن) ممنوع شد!

در روز هایی که وضعیت اینترنت کشور چندان در وضعیت مناسبی نمی‌باشد شاهد ممنوع شدن استفاده از ابزار های پالایش‌شکن یا همان فیلتر شکن ها می‌باشیم! براساس گزارش های مختلف و براساس ابلاغ یک مصوبه توسط شورای عالی فضای مجازی جهت اجرا، استفاده از ابزار های پالایش‌‌شکن یا همان فیلترشکن ها غیرقانونی تلقی می‌شود!

دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در روز اول اسفند ماه مصوبه شماره سه جلسه نود‌وششم این شورا را برای اجرا ابلاغ کرد.

این جلسه با موضوع بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش‌شکن‌ها برگزار شده است. در مصوبه آن آمده است که استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن (فیلترشکن) ممنوع می‌شود! مگر در مواردی که دارای مجوز قانونی باشد درحالی که پیش از آن، صرفا خرید و فروش ابزار های پالایش‌‌شکن (فیلترشکن) ممنوع شده بود و استفاده از آن ها ممنوع نبود.

دسترسی به اینترنت در کشورمان با محدودیت‌های زیادی روبرو است. کاربران برای دسترسی به وبسایت‌ها یا سکو های محبوبی که مسدود شده اند از ابزار های فیلتر شکن (پالایش‌شکن) استفاده می‌کنند. این ابزار ها در دسته بندی های مختلف قرار می‌گیرد! برخی از آن ها رایگان هستند. همچنین برخی از آن آن ها نیازمند تهیه اشتراک و پرداخت ماهیانه وجه می‌باشد.

از نظر فنی امکان ممنوع کردن استفاده از فیلتر شکن ها وجود ندارد!

درست است استفاده از فیلتر شکن ها ممنوع است. اما از نظر فنی امکان ممنوع کرد استفاده از آن ها غیر ممکن است. هنوز مشخص نیست که به چه مواردی مجوز استفاده از فیلترشکن ارائه خواهد شد! همچنین مشخص نیست این مجوز تحت چه شرایطی به کاربران داده می شود.

همچنین همزمان با انتشار این خبر، محمد کشوری کارشناس فضای فناوری ارتباطات، مدعی است که پیشتر نیز چنین استفاده‌ای ممنوع بوده و با این مصوبه تقریبا چیزی نکرده است.

ایشان گفته است : “این‌که فیلترشکن ممنوع است که ممنوع است، اما کسی استفاده کند چه می‌شود؟ در این مصوبه چیزی نیامده است! بنابراین در همین حد می‌توان گفت که صرفاً یک سیاست تدوین شده است”

همچنین جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه مدعی شده بود که پشت فیلترینگ، بازاری 40 الی 50 میلیارد تومانی شکل گرفته است. طبق نظرسنجی برگزار شده توسط این نماینده مجلس در یکی از سکو های فیلتر شده که نزدیک 30 هزار شرکت کننده داشته است، حدود 80 درصد افراد شرکت کننده در نظرسنجی گفته اند که ماهیانه بالای 100 هزار تومان برای تهیه فیلتر شکن ها هزینه می‌کنند!

ارائه سرویس خدمات تحریم شکن

همچنین علاوه بر ممنوع شدن استفاده از ابزار های پالایش‌شکن (فیلتر شکن) در مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی به فراهم کردن ابزار و خدماتی جهت دسترسی به سکو ها و خدمات تحریم شده اشاره شده است! در این مصوبه آمده است جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است خدمات تحریم‌شکن را به شکل رایگان برای مردم فراهم کند.

هنوز مشخص نیست خدمات تحریم شکن به چه شکل انجام می‌شود. پیشتر وب‌سایت هایی وجود داشته اند که مدعی اند خدماتی ارائه می‌دهند تا کاربران با استفاده از DNS و دیگر روش های موجود تحریم های اعمال شده از سوی وبسایت های خارجی را دور بزنند! همچنین وزارت ارتباطات چندی پیش از سرویس «رادار گیم» رونمايی کرده بود. این سرویس به نوعی خدماتی جهت کاهش پینگ و دسترسی آسان به گیم های آنلاین و مولتی پلیر برروی گوشی های هوشمند و کامپیوتر های شخصی و حتی کنسول ها می‌باشد! احتمالا خدمات تحریم شکن رایگانی که وعده ی آن داده شده است مشابه رادار گیم عمل می‌کند.

در این باره نیز دبیر شورای عالی مجازی، آقامیری به این موضوع اشاره کرده است که استفاده از برخی خدمات برای مردم سخت و دشوار است. دو خدمت تحریم‌شکن عمده در کشور ارائه می‌شد در این بخش بر توسعه و رایگان در دسترس بودن آنها برای مردم تاکید و به بخش خصوصی هم اجازه توسعه ابزارهای تحریم‌شکن ها نیز داده شد.

این رنگ های جدید رو دوست دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید