اپل در رویداد آیپد خود، به پیشرفت‌های هوش مصنوعی از جمله موتور عصبی M4 اشاره کرد

اپل در رویداد آیپد خود، به پیشرفت‌های هوش مصنوعی از جمله موتور عصبی M4 اشاره کرد

اپل هنوز برنامه‌های کلی خود در زمینه هوش مصنوعی را اعلام نکرده و قرار است آن را در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان در ماه ژوئن رونمایی کند، اما این شرکت در رویداد آیپد خود که روز سه‌شنبه برگزار شد، روی فناوری‌های هوش مصنوعی در سراسر خط تولید دستگاه‌هایش تأکید کرد. این شرکت از آیپد ایر جدید به‌عنوان «دستگاهی فوق‌العاده قدرتمند برای هوش مصنوعی» یاد کرد و ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آن مانند جستجوی بصری، جدا کردن سوژه از پس‌زمینه و تشخیص متن زنده را به رخ کشید. همچنین، اپل روی تراشه ارتقا یافته M4 با موتور عصبی‌ای که «برای تسریع کارهای هوش مصنوعی اختصاص داده شده» مانور داد.

تمرکز رویداد روز سه‌شنبه بر روی خود سخت‌افزارهای جدید، مانند آیپدهای جدید و اپل پنسیل به‌روزرسانی‌شده بود، نه پیشرفت‌های هوش مصنوعی که اپل در حال انجام آن است. اما اپل هر زمان که پیشرفت‌های سخت‌افزاری‌اش می‌توانست به تقویت فناوری‌های هوش مصنوعی کمک کند، بر آن تأکید کرد.

برای مثال، به‌روزرسانی آیپد ایر که اکنون دارای M2 با پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و موتور عصبی سریع‌تر است، به عنوان محصولی با «ویژگی‌های قدرتمند یادگیری ماشین» توصیف شد، مانند جستجوی بصری که می‌تواند اشیاء را در عکس‌ها شناسایی کند؛ ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند سوژه عکس را جدا کند؛ و تشخیص متن زنده که می‌تواند متن داخل قاب دوربین را کپی، به اشتراک بگذارد، جستجو کند و ترجمه نماید.

در مواقعی که اپل فناوری هوش مصنوعی خاص خود را نداشت، به موارد جانبی اشاره می‌کرد. برای مثال، اپل در صحبت در مورد آیپد ایر، به نرم‌افزار Photomator شرکت Pixelmator اشاره کرد که از مدل‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده شده با بیش از ۲۰ میلیون تصویر حرفه‌ای برای بهبود عکس‌ها با یک کلیک استفاده می‌کند.

در همین حال، پردازنده آیپد پرو از M2 به M4 ارتقا پیدا کرد، جدیدترین نسل از تراشه‌های اختصاصی اپل، با پردازنده مرکزی جدید، پردازنده گرافیکی نسل بعدی و شتاب‌دهنده‌های یادگیری ماشین نسل بعدی که اپل ادعا می‌کند تا ۵۰ درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به M2 ارائه می‌دهد. بدیهی است که این شرکت روی موتور عصبی یا NPU این تراشه که «برای تسریع کارهای هوش مصنوعی اختصاص داده شده» نیز مانور داد.

گفته های معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل

جان ترنوس، معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل، در طول رویداد گفت: «در حالی که صنعت تراشه به تازگی شروع به افزودن NPU به برخی از پردازنده‌های خود کرده است، ما سال‌هاست که موتور عصبی پیشرو در صنعت خود را در تراشه‌هایمان قرار می‌دهیم.»

مصرف‌کنندگان منتظرند ببینند این پیشرفت‌های سخت‌افزاری چه کاربردهایی خواهد داشت، اما اپل علی‌رغم فرصتی که برای معرفی نسخه جدید آیپد او اس با قابلیت‌های هوش مصنوعی یا سایر announcements  مبتنی بر توسعه‌دهنده داشت، هنوز به جزئیات آن نپرداخته است.

در عوض، اپل ویژگی‌های موجود آیپد او اس مانند نمای چندوظیفه‌ای Stage Manager و یک حالت نمایشگر برای افراد خلاق به نام Reference Mode را مرور کرد.

با این حال، این شرکت اشاره کرد که به زودی قابلیت‌های بهبودیافته‌ی هوش مصنوعی در اختیار توسعه‌دهندگان برنامه‌های آیپد او اس قرار خواهد گرفت و خاطرنشان کرد که نرم‌افزار سیستم عامل، چارچوب‌های پیشرفته‌ای مانند CoreML را ارائه می‌دهد و توسعه‌دهندگان می‌توانند از موتور عصبی آن برای ارائه «ویژگی‌های قدرتمند هوش مصنوعی، مستقیماً روی دستگاه» استفاده کنند.

در برنامه‌های دیگر مانند Logic Pro، اپل پخش‌کننده‌های جلسه‌ی جدید با قابلیت هوش مصنوعی را اضافه کرده است، مانند یک نوازنده‌ی باس و کیبورد که می‌توانند در کنار درامر موجود به اجرا بپیوندند. اپل می‌گوید این اعضای گروه پشتیبان هدایت‌شده توسط هوش مصنوعی همچنین می‌توانند به بازخوردی که در برنامه ارائه می‌شود پاسخ دهند. این شرکت همچنین به یک پلاگین Logic Pro مبتنی بر یادگیری ماشین به نام ChromaGlow برای افزودن گرما به آهنگ‌ها اشاره کرد.

اپل اشاره کرد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند مشکلات را در مناطقی مانند عکاسی حل کند، مثلاً زمانی که سعی می‌کنید با استفاده از دوربین دستگاه اسنادی را اسکن کنید.

ترنوس گفت: «همه ما تجربه کرده‌ایم که بخواهیم در شرایط نوری خاصی یک سند را اسکن کنیم که در آن اجتناب از ایجاد سایه دشوار باشد. پرو جدید این مشکل را حل می‌کند. این دستگاه از هوش مصنوعی برای شناسایی خودکار اسناد مانند فرم‌ها و رسیدها استفاده می‌کند. اگر سایه‌ها مزاحم باشند، بلافاصله چندین عکس با فلاش تطبیق‌پذیر جدید می‌گیرد. فریم‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و نتیجه یک اسکن به طور چشمگیری بهتر است.»

اگرچه هیچ‌کدام از اشارات به هوش مصنوعی به عنوان یک پیشرفت خارق‌العاده به چشم نمی‌خورد، اما نشان می‌دهد که رویکرد اپل این است که پیشرفت‌های هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای مطرح کند که به ارتقای تجربه‌ی کاربری مصرف‌کنندگان از دستگاه‌هایش مرتبط باشد.

انتظار می‌رود در WWDC، جایی که شایعات حاکی از آن است که اپل ممکن است حتی یک سیری مبتنی بر هوش مصنوعی یا همکاری با یک ارائه‌دهنده‌ی هوش مصنوعی مانند گوگل یا OpenAI را اعلام کند، چیزهای بیشتری در مورد برنامه‌های هوش مصنوعی اپل بشنویم!

نظر شما درباره پیشرفت‌های هوش مصنوعی این شرکت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید