آیفون 16 پرو: چهار ویژگی جدید دوربین در سال جاری

آیفون 16 پرو: چهار ویژگی جدید دوربین در سال جاری

سری آیفون 16 پرو ویژگی‌های جدیدی مانند نمایشگرهای بزرگ‌تر، دکمه اختصاصی عکاسی (Capture) و موارد دیگر را به همراه خواهد داشت. همچنین انتظار بهبودهای قابل توجهی در سخت‌افزار دوربین آیفون 16 پرو و ​​آیفون 16 پرو مکس داریم. در اینجا در آلفالیکز به چهار موردی که امسال باید منتظر آنها باشیم اشاره شده است:

ویژگی‌های جدید دوربین آیفون 16 پرو و ​​آیفون 16 پرو مکس

  • دوربین فوق عریض ارتقاء یافته

بر اساس گزارش‌های متعدد، هر دو مدل آیفون 16 پرو و ​​16 پرو مکس امسال دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی ارتقایافته دریافت خواهند کرد. این تغییر نسبت به دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی فعلی در آیفون 15 پرو، پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این تغییر به معنای عملکرد بسیار بهتر دوربین فوق عریض آیفون 16 پرو در اکثر شرایط عکاسی، به ویژه در محیط‌های کم نور است. همچنین تصاویر با جزئیات بیشتر و رنگ بهبود یافته ارائه می‌شوند و رزولوشن بالاتر امکان انعطاف‌پذیری بیشتری را در ویرایش و پس از پردازش فراهم می‌کند.

دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی آیفون 16 پرو همچنین ممکن است به معنای بهبودهای چشمگیر برای ضبط ویدیوی فضایی (spatial video) باشد. این ویژگی بر ترکیبی از لنزهای اصلی و فوق عریض تکیه دارد و با لنز فوق عریض جدید 48 مگاپیکسلی، ممکن است آیفون 16 پرو بتواند ویدیوی فضایی را با رزولوشن 4K ضبط کند. در حال حاضر، آیفون 15 پرو تنها می‌تواند ویدیوی فضایی را با رزولوشن 1080p ضبط کند.

ایکس تِرازوم (zoom) اپتیکال گسترده
  • ایکس تِرازوم، زوم اپتیکال گسترده

در حال حاضر، آیفون 15 پرو مکس از طراحی جدید دوربین تتراپریزم (tetaprism) استفاده می‌کند که قابلیت زوم اپتیکال 5 برابر و زوم دیجیتال 25 برابر را ارائه می‌دهد. با سری آیفون 16، اپل دوربین تتراپریزم ارتقا یافته را به مدل کوچک‌تر آیفون 16 پرو نیز گسترش خواهد داد. این بدان معناست که هر دو مدل آیفون 16 پرو و ​​16 پرو مکس حداقل از زوم اپتیکال 5 برابر و زوم دیجیتال 25 برابر بهره‌مند خواهند شد.

یک نکته‌ی دیگر که ارزش به خاطر سپردن دارد این است که یک شایعه‌ی تایید نشده وجود دارد که آیفون 16 پرو مکس از چیزی به نام «ترکیب تله‌فوتو فوق العاده طولانی پریسکوپی» برخوردار خواهد بود. این قابلیت امکان زوم اپتیکال بیشتر از 5 برابر را فراهم می‌کند، اما تاکنون این شایعه توسط هیچ منبع دیگری به جز منبع اصلی سال گذشته تأیید نشده است.

  • پوشش ضد انعکاس

یکی از مشکلاتی که به احتمال زیاد هر کاربر دوربین آیفون از آن آگاه است، پدیده‌ی خیرگی لنز در هنگام عکاسی در محیط‌های با نور زیاد است. این مشکل منجر به ایجاد مصنوعات غیر منتظره و بازتاب‌های داخلی لنز در تصاویر می‌شود. این یک مشکل سخت‌افزاری است که اکثر دوربین‌های موجود در بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما طبق گزارش‌ها، اپل در حال توسعه راه حلی برای آیفون 16 پرو است.

بر اساس شایعات، اپل در حال آزمایش فناوری پوشش لنز جدید با رسوب دهی لایه اتمی (ALD) برای آیفون 16 پرو است. این پوشش ضد انعکاس می‌تواند روی لنزهای دوربین آیفون 16 پرو اعمال شود تا اثرات بازتاب‌های داخلی را به حداقل برساند.

اگر این شایعه محقق شود، به این معنی است که شما مصنوعات غیرمنتظره‌ی کمتری در تصاویر آیفون 16 پرو مشاهده خواهید کرد، به ویژه عکس‌هایی که در محیط‌های با نور زیاد گرفته شده‌اند.

دوربین اصلی ارتقاء یافته
  • دوربین اصلی ارتقاء یافته

آخرین نکته در مورد دوربین اصلی، گفته می‌شود آیفون 16 پرو از سنسور جدید سونی با طراحی ارتقاءیافته برای عملکرد بهتر در نور کم استفاده خواهد کرد.

آخرین فناوری سنسور روی هم چیده شده‌ی سونی، فتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی را که به طور معمول در یک لایه ترکیب می‌شوند، از هم جدا می‌کند. این امر به خود فتودیودها بخش‌هایی که واقعاً نور را جذب می‌کنند اجازه می‌دهد تا برای اندازه‌ی کلی پیکسل مشابه، بسیار بزرگ‌تر شوند .سونی ادعا می‌کند که این سنسور می‌تواند دو برابر نور بیشتر نسبت به سنسورهای دوربین‌های فعلی جذب کند.

این قابلیت یعنی جذب نور بیشتر و حذف نویز بیشتر، به معنای عکس‌های باکیفیت‌تر برای تمام کاربران آیفون خواهد بود.

با این حال، یک نکته‌ی مبهم وجود دارد و آن این است که آیا این نسل جدید از سنسورهای سونی در هر دو مدل آیفون 16 پرو به کار گرفته خواهد شد یا خیر. حداقل یک شایعه در ویبو (شبکه اجتماعی چینی) ادعا کرده است که تنها مدل آیفون 16 پرو مکس از این سخت‌افزار ارتقاءیافته‌ی سنسور دوربین روی هم چیده شده بهره‌مند خواهد شد.

نظر شما درباره تغییرات دوربین آیفون 16 پرو چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید