ده ویژگی جدید در صفحه اصلی و صفحه قفل iOS 18

ده ویژگی جدید در صفحه اصلی و صفحه قفل iOS 18

اپل با سیستم‌عامل iOS 18، تغییرات اساسی در صفحه اصلی ایجاد کرده است که امکان شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی بیشتری را فراهم می‌کند. شما می‌توانید آیکون‌ها را در هر جایی که می‌خواهید قرار دهید، اندازه آن‌ها را تغییر دهید و رنگ‌های جدیدی به آن‌ها اختصاص دهید، به علاوه می‌توانید برنامه‌ها را پنهان کنید و دکمه‌های صفحه قفل خود را عوض کنید.

این راهنما به تمام موارد جدیدی که به صفحه اصلی و صفحه قفل iOS 18 اضافه شده است، می‌پردازد.

مرتب‌سازی مجدد آیکون‌ها

با iOS 18، می‌توانید آیکون‌ها و ویجت‌های برنامه را در صفحه اصلی و صفحات برنامه خود با فاصله بین آن‌ها مرتب کنید و این کار امکانات چیدمان جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اپل همچنان از یک سیستم شبکه‌ای استفاده می‌کند، بنابراین فقط می‌توانید آیکون‌های برنامه را درون مکان‌های شبکه‌ای جابجا کنید، اما یک آیکون را می‌توان در هر جای شبکه با فضای خالی اطراف آن قرار داد. این موضوع ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما با iOS 17، اگر برنامه جدیدی به صفحه اصلی خود اضافه می‌کردید، به‌طور خودکار به جای خالی بعدی می‌رفت.

در iOS 18، می‌توانید انتخاب کنید که آن را کجا قرار دهید. شما می‌توانید بین برنامه‌ها، فضاهای خالی با اندازه آیکون برنامه، ردیف‌های خالی کامل و ستون‌های خالی کامل داشته باشید. به دلیل محدودیت شبکه نامرئی، نمی‌توانید آیکون‌ها و ویجت‌ها را در مکان‌هایی با فاصله ناهموار قرار دهید، بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید.

می‌توانید یک برنامه را در وسط صفحه قرار دهید، یک ردیف برنامه در بالا و یک ردیف برنامه در پایین داشته باشید، یک ستون برنامه ایجاد کنید و موارد دیگر. اپل این طراحی را برای این منظور ایجاد کرده است که به شما امکان دهد برنامه‌ها و ویجت‌ها را در اطراف تصاویر پس‌زمینه قرار دهید و آن‌ها را در چیدمان‌های مفیدتری مرتب کنید.

در اینجا نحوه جابجایی آیکون‌ها آورده شده است:

  1. روی صفحه اصلی یا روی یک صفحه برنامه فشار دهید و نگه دارید تا حالت لرزیدن (wiggle mode) فعال شود.
  2. برنامه‌ها را به موقعیت‌های دلخواه منتقل کنید.
  3. روی «تأیید» ضربه بزنید.

افزایش اندازه آیکون ها

می‌توانید با حذف نام برنامه‌ها، آیکون‌های برنامه خود را در iOS 18 بزرگ‌تر کنید. با وجود نام برنامه‌ها، اپل به فضایی برای نمایش آن‌ها نیاز دارد، اما حذف آن‌ها فضای زیادی را برای یک آیکون و پوشه بزرگ‌تر باز می‌کند. تغییر اندازه برنامه تعداد برنامه‌های قابل مشاهده را تغییر نمی‌دهد، بلکه به سادگی متن را حذف کرده و از آن فضای خالی استفاده می‌کند.

با آیکون‌های بزرگ‌تر، همچنان حداکثر به شش ردیف آیکون با چهار آیکون در هر ردیف دسترسی دارید، که همان محدودیتی است که با روشن بودن نام آیکون‌ها وجود دارد. برای تغییر اندازه آیکون، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی صفحه اصلی یا روی یک صفحه برنامه فشار دهید و نگه دارید.
  2. روی «edit» ضربه بزنید.
  3. روی « Customiz» ضربه بزنید.
  4. برای روشن کردن نام برنامه‌ها، «small» را انتخاب کنید یا برای خاموش کردن آن‌ها، «مشقلث» را انتخاب کنید.

تغییر اندازه ویجت ها

می‌توانید اندازه ویجت‌ها را مستقیماً از صفحه اصلی تغییر دهید بدون اینکه نیاز به رفتن به گزینه‌های سفارشی‌سازی داشته باشید. ویجت‌ها اکنون یک نوار گرد سفید در گوشه دارند که می‌توانید آن را بکشید تا بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شوند.

  1. روی صفحه اصلی یا روی یک صفحه برنامه فشار دهید و نگه دارید تا حالت لرزیدن فعال شود.
  2. از انگشت خود برای تغییر اندازه ویجت به کوچک‌تر یا بزرگ‌تر استفاده کنید.

ویجت‌های جدید

اپل در iOS 18 ویجت سلامتی (Health) جدیدی اضافه کرده است که اطلاعات مربوط به قابلیت جدید نشانه‌های حیاتی (Vitals) را نشان می‌دهد که هم در برنامه سلامتی (Health) و هم در اپل واچ (Apple Watch) وجود دارد. این ویجت نمای کلی از نشانه‌های حیاتی روزانه یا هفتگی را ارائه می‌دهد، به علاوه یک ویجت جدید برای ردیابی چرخه (قاعدگی) نیز وجود دارد.

نشانه‌های حیاتی، اطلاعات حاصل از اپل واچ را تجمیع می‌کند تا یک گزارش روزانه از نحوه تغییر ضربان قلب، الگوهای خواب، تنفس و اکسیژن خون شما در طول روز و هفته ارائه دهد.

همچنین یک ویجت جدید Journal وجود دارد که گزینه‌هایی را با یک پیشنهاد نوشتاری ارائه می‌دهد که می‌توانید روی آن ضربه بزنید تا برنامه را برای پاسخ دادن باز کنید. همچنین می‌توانید یک ویجت Streaks (دنباله) را انتخاب کنید که تعداد روزهای متوالی که از برنامه Journal استفاده کرده‌اید را ردیابی می‌کند.

برای قابلیت جدید بار تمرینی (Training Load) در اپل واچ، اپل یک ویجت مربوطه در بخش ویجت تناسب اندام (Fitness) اضافه کرده است.

در بخش ویجت خانه (Home)، ویجت‌های جدیدی برای مصرف برق و نرخ برق (قابلیتی که در اواخر امسال برای کاربران منتخب iOS 18 ارائه می‌شود) وجود دارد.

آیکون‌های حالت تاریک

برنامه‌های داخلی اپل در iOS 18 هر دو گزینه رنگ روشن و تیره را دارند که به شما امکان می‌دهد هنگام فعال بودن حالت تاریک (Dark Mode)، رنگ آیکون‌های خود را تغییر دهید. آیکون‌های تیره همگی با پس‌زمینه مشکی به جای پس‌زمینه سفید یا رنگی طراحی مجدد شده‌اند که باعث می‌شود آن‌ها بهتر با تنظیم حالت تاریک ترکیب شوند.

می‌توانید آیکون‌های تیره را به‌صورت مستقل از فعال بودن حالت تاریک روشن کنید، بنابراین می‌توانید در حالی که از گزینه آیکون‌های تیره استفاده می‌کنید، حالت روشن را روشن نگه دارید. همچنین می‌توانید نمادها را روی حالت خودکار تنظیم کنید، به این معنی که بسته به فعال بودن حالت تاریک یا روشن، رنگ آن‌ها تغییر می‌کند.

در حال حاضر، فقط برنامه‌های اپل گزینه تیره دارند، اما توسعه‌دهندگان شخص ثالث احتمالاً می‌توانند هنگام راه‌اندازی iOS 18 دو گزینه رنگی را برای نمادهای خود نیز در نظر بگیرند.

همراه با آیکون‌های حالت تاریک، اپل همچنین یک دکمه‌ای را معرفی کرده است که باعث می‌شود تصویر زمینه شما تیره‌تر شود. در اینجا نحوه تغییر رنگ آیکون و تصویر زمینه شما آورده شده است:

  1. روی صفحه اصلی یا یک صفحه برنامه فشار دهید و نگه دارید.
  2. روی «Edit» ضربه بزنید.
  3. روی « Customiz» ضربه بزنید.

گزینه‌های «Auto»، «Dark»، «Light» یا «Tinted» (که در ادامه توضیح داده می‌شود) را انتخاب کنید. این رابط همچنین برای تغییر اندازه نماد برنامه و تیره کردن تصویر زمینه (آیکون خورشید) استفاده می‌شود.

گزینه تصویر زمینه، تصویر زمینه انتخابی شما را کمی تیره می‌کند و در صورت فعال بودن، سایه‌های روشن را کم‌رنگ می‌کند. با ضربه زدن، حالت‌های روشن و تاریک جابه‌جا می‌شوند و حالت روشن، رنگ استاندارد تصویر زمینه شما است.

آیکون‌های رنگی

علاوه بر انتخاب حالت تاریک برای آیکون‌های برنامه، می‌توانید یک رنگ روی همه آن‌ها قرار دهید، که یک جلوه بصری است که در صورتی که بخواهید با تصویر زمینه خود مطابقت دهید مفید است.

شما نمی‌توانید رنگ آیکون‌ها را به‌صورت جداگانه تغییر دهید و رنگ، سایه همه آیکون‌ها را یکجا تغییر می‌دهد. می‌توانید از یک قطره‌چکان برای انتخاب رنگ از تصویر زمینه خود استفاده کنید یا از دو نوار برای تنظیم هر دو رنگ و اشباع استفاده کنید. ویژگی Tinted با همه آیکون‌ها کار می‌کند زیرا آن‌ها را بی‌رنگ می‌کند و سپس یک رنگ روی آیکون بی‌رنگ قرار می‌دهد، بنابراین رنگ‌های منحصربه‌فرد را در آیکون‌ها و ویجت‌ها از دست می‌دهید. این یک ظاهر بسیار تک‌رنگ است.

همچنین  این یک تنظیم سراسری است، بنابراین نمی‌توانید برای صفحات برنامه مختلف رنگ‌های متفاوتی داشته باشید. این ویژگی نه تنها صفحات برنامه و صفحه اصلی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بر کتابخانه برنامه (App Library) نیز تأثیر می‌گذارد.

برای تغییر رنگ آیکون:

  1. روی صفحه اصلی یا یک صفحه برنامه فشار دهید و نگه دارید.
  2. روی «Edit» ضربه بزنید.
  3. روی « Customize» ضربه بزنید.
  4. گزینه «Tinted» را انتخاب کنید و از لغزنده‌ها برای تنظیم رنگ به رنگ دلخواه خود استفاده کنید. برای غیرفعال کردن رنگ‌آمیزی، همین مراحل را دنبال کنید و سپس «روشن» یا «تیره» را انتخاب کنید تا به رنگ‌های استاندارد آیکون برنامه بازگردید.

مخفی کردن و قفل کردن برنامه‌ها

iOS 18 یک ویژگی امنیتی برای قفل کردن برنامه‌ها یا حتی پنهان کردن کامل آن‌ها از صفحه اصلی و صفحات برنامه شما ارائه می‌دهد. برنامه قفل‌شده برای باز شدن به اسکن Face ID یا Touch ID نیاز دارد، بنابراین اگر شخصی از آیفون باز شده شما استفاده می‌کند، همچنان نمی‌تواند برنامه‌هایی را که شما غیرفعال کرده‌اید باز کند.

پنهان کردن یک برنامه همان کار قفل کردن آن را انجام می‌دهد، اما یک قدم فراتر می‌رود و آن را به طور کامل از دید حذف می‌کند. شما فقط آن را در یک پوشه مخفی در کتابخانه برنامه (App Library) خواهید دید که برای دسترسی به آن نیز نیاز به تایید هویت دارد. برنامه‌های قفل‌شده و مخفی در جستجوهای iPhone ظاهر نمی‌شوند، بدون تایید هویت توسط Siri قابل دسترسی نیستند و اعلان‌ها و هشدارهایی مانند تماس از برنامه غیرفعال می‌شوند، بنابراین بدون تایید هویت کاملاً خصوصی هستند.

امکان قفل و مخفی کردن برنامه‌ها برای زمانی مفید است که نیاز داشته باشید تلفن خود را برای مشاهده عکس، بازی کردن یا موقعیت‌های مشابه به کسی تحویل دهید.

برای یک برنامه قفل‌شده، هیچ نشانه‌ای مبنی بر قفل بودن آن وجود ندارد تا زمانی که کسی سعی کند آن را باز کند، در این صورت یک پیام تأیید Face ID یا Touch ID نمایش داده می‌شود. برای برنامه‌های مخفی، آن‌ها به سادگی در هیچ کجا به جز کتابخانه برنامه نشان داده نمی‌شوند.

برنامه‌ها در لیست خرید/دانلود فروشگاه App Store شما نمایش داده می‌شوند، اما در برنامه تنظیمات (Settings) نشان داده نمی‌شوند. تنظیمات برنامه‌های مخفی در یک پوشه جداگانه «برنامه‌های مخفی» قابل دسترسی است که برای باز کردن نیاز به تایید هویت دارد.

نحوه قفل یا مخفی کردن یک برنامه:

  1. روی نماد برنامه‌ای که می‌خواهید قفل یا مخفی کنید، فشار دهید و نگه دارید.
  2. روی «Require ‌Face ID‌» ضربه بزنید.
  3. اگر فقط می‌خواهید برنامه‌ای را قفل کنید، دوباره روی « Require ‌Face ID‌» ضربه بزنید. اگر می‌خواهید آن را مخفی کنید، «Hide and Require ‌Face ID‌» را انتخاب کنید.
  4. با اسکن Face ID یا Touch ID تأیید کنید. برای یک برنامه قفل‌شده، به همین ترتیب است. برای یک برنامه مخفی، صفحه‌ای را مشاهده خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد که از برنامه اعلان یا تماس دریافت نخواهید کرد.
  5. روی «Hide Apps» ضربه بزنید.
  1. برای نمایش دوباره یک اپلیکیشن پنهان شده، به کتابخانه‌ی اپلیکیشن‌ها (App Library) بروید، بخش «پنهان‌شده» (Hidden) را انتخاب کنید، با فیس‌آیدی یا تاچ‌آیدی تایید هویت انجام دهید، روی آیکون اپلیکیشن برای لحظه‌ای نگه‌ دارید و سپس «عدم نیاز به فیس‌آیدی» (Don’t Require Face ID) یا «نمایش اپلیکیشن» (Unhide App) را انتخاب کنید.
  2. گزینه‌ی اول قفل را غیرفعال کرده و اپلیکیشن را همچنان از صفحه‌ی اصلی (Home Screen) پنهان نگه می‌دارد، در حالی که گزینه‌ی دوم علاوه بر غیرفعال کردن نیاز به تایید هویت، اپلیکیشن را به اولین جایگاه خالی در یکی از صفحات برنامه‌ها اضافه می‌کند.
  3. اگر قفل را غیرفعال کنید و اپلیکیشن را به صفحه‌ی اصلی برنگردانید، برای قرار دادن دوباره‌ی آن روی صفحه‌ی اصلی باید در کتابخانه‌ی اپلیکیشن‌ها پیدایش کنید.

تغییرات صفحه‌ی قفل

اپل تغییرات عمده‌ای در صفحه‌ی قفل اعمال نکرده است، چرا که این صفحه با iOS 17 به‌طور کامل بازطراحی شد. با این حال، چند به‌روزرسانی وجود دارد که به ذکر آن‌ها می‌ارزد.

با ‌iOS 17‌، اپل امکان شخصی‌سازی فونت و رنگ ساعت در صفحه‌ی قفل را اضافه کرد. در ‌iOS 18‌، گزینه‌ی رنگین‌کمانی جدیدی وجود دارد که سایه‌ی رنگین‌کمانی متنوعی را به ساعت اضافه می‌کند. هیچ تغییر دیگری در گزینه‌های فونت یا رنگ وجود ندارد.

بالای ساعت، می‌توانید یک ویجت جدید یادداشت (Journal) اضافه کنید که یک موضوع برای یادداشت‌نویسی ارائه می‌دهد و با ضربه زدن روی آن، برنامه‌ی مربوطه را باز می‌کند.

برای گزینه‌های ویجت، ویجت‌های جدید وضعیت سلامت از برنامه‌ی Health و ورودی‌های جدید برای میزان مصرف و تعرفه‌ی برق وجود دارد. این‌ها با ویجت‌های جدید صفحه‌ی اصلی مطابقت دارند.

دکمه‌های دسترسی سریع

برای اولین بار، می‌توانید آیکون‌های چراغ‌قوه و دوربین را در صفحه‌ی قفل تغییر دهید، گزینه‌ی مفیدتری را انتخاب کنید یا آن‌ها را به‌طور کامل غیرفعال کنید.

می‌توانید هر گزینه‌ای از کنترل سنتر را برای دکمه‌های صفحه‌ی قفل انتخاب کنید، از جمله میانبرها (Shortcuts)، حالت تاریک (Dark Mode)، حالت هواپیما، ریموت، زنگ هشدار، ماشین‌حساب، ترجمه و موارد دیگر. این تغییر با بازطراحی مرکز کنترل مرتبط است و امکانات بیشتری را برای راه‌اندازی برنامه‌ها از صفحه‌ی قفل در اختیار شما قرار می‌دهد.

اپل به برنامه‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد تا آیکون‌های مرکز کنترل را اضافه کنند، بنابراین می‌توانید از میان آن‌ها نیز انتخاب کنید. بسته به انتخاب شما، ممکن است برای حفظ حریم خصوصی کاربر و جلوگیری از دسترسی آسان به داده‌های حساس، قبل از دسترسی به برنامه‌ای از صفحه‌ی قفل، نیاز به تأیید هویت با ‌Face ID‌ یا ‌Touch ID‌ داشته باشید.

برای تغییر دکمه‌های صفحه‌ی قفل، مراحل زیر را دنبال کنید:

پس از تأیید هویت، فشار طولانی روی صفحه‌ی قفل دهید. روی (Customize) ضربه بزنید. روی (Lock Screen) ضربه بزنید. از این رابط، روی نماد “-” ضربه بزنید تا هر برنامه‌ای که قبلاً به آن دکمه‌ها اختصاص داده شده بود را حذف کنید. اگر این کار را برای اولین بار انجام می‌دهید، برنامه‌های چراغ‌قوه و دوربین روی حالت پیش‌فرض تنظیم شده‌اند که باید حذف شوند. از آنجا، روی دکمه‌ی “+” ضربه بزنید و کنترل جدیدی را برای اضافه کردن انتخاب کنید. روی (Done) در گوشه‌ی بالا سمت راست ضربه بزنید.

والپیپرهای iOS 18

چهار والپیپر جدید برای ‌iOS 18‌ با رنگ‌های صورتی، زرد، آبی آسمانی و بنفش در دسترس است که هرکدام یک سایه‌ی تیره‌تر هماهنگ نیز دارند. همه‌ی این والپیپرها دارای حالت روشن (Light Mode) و حالت تاریک (Dark Mode) هستند که توسط اپل سفارشی‌سازی شده‌اند و در حالت تاریک، بخش تیره‌تر والپیپر دارای درخششی پس‌زمینه است.

می‌توانید با فشار طولانی روی صفحه‌ی قفل و انتخاب « Customize» برای ویرایش والپیپر موجود یا «+» برای افزودن یک والپیپر جدید به طور کامل، والپیپرهای جدید را پیدا کنید.

نظر شما درباره ویژگی های آی او اس 18 چیه؟

جدیدترین مطالب

در آلفا لیکز ثبت نام کنید

برای دسترسی به تمام امکانات و بخش های سایت “عضو آلفا لیکز” بشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید