آیپد پرو 2024: نگاهی به شایعات منتشر شده پیش از معرفی رسمی

آیپد پرو 2024: نگاهی به شایعات منتشر شده پیش از معرفی رسمی

این روز ها منتظر رونمایی از مدل‌های نسل بعدی آیپد پرو 2024 اپل طی چند هفته‌ های آینده میباشیم. در ادامه با نگاهی به مشخصات این تبلت با آلفا لیکز همراه باشید.

آیپد پرو 2022 یک به‌روزرسانی جزئی بود که تراشه M2، قابلیت هاور برای نسل دوم اپل Pencil و ارتقا مشخصاتی نظیر اتصال وای‌فای ۶E و بلوتوث ۵.۳ را به ارمغان آورد. آیپد پرو به طور کلی در سال‌های اخیر تنها شاهد به‌روزرسانی‌ های نسبتا کوچکی بوده است. اما شایعات اخیر حاکی از آن است که نسل بعدی آیپد پرو اولین به‌روزرسانی اساسی این محصول از سال 2018 به بعد خواهد بود و “تغییرات بنیادین” را معرفی می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین شایعات در مورد دستگاه‌های جدید که باید در آستانه‌ی رونمایی آن‌ها از آن‌ها آگاه باشیم اشاره می‌کنیم.

رندرهای طراحی شده CAD نشان می‌دهند که تغییرات عمده دیگری در طراحی وجود نخواهد داشت. اما گزارش‌های مبهمی در مورد احتمال قرارگیری دوربین جلویی به صورت افقی مانند آیپد نسل ۱۰ وجود داشته است. این جای‌گیری بسیار طبیعی‌تری برای تماس‌های ویدیویی هنگام استفاده از مجیک کیبورد به شمار می‌رود. شایعاتی که به سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد، حاکی از انتقال دوربین جلویی به آیپد پرو بوده است. چنین تغییری احتمالا نیازمند جابه‌جایی محل یا سیستم شارژ اپل Pencil نیز خواهد بود. زیرا در حال حاضر اجزای شارژ بی‌سیم این وسیله جانبی در جایی قرار دارند که دوربین به آن منتقل می‌شود.

شایعات اولیه حاکی از آن بود که ممکن است در آینده شاهد استفاده از بدنه شیشه ای برای مدل‌های آیپد پرو باشیم که یک تغییر عمده در طراحی این دستگاه ها به شمار می‌رفت. اما این تغییر همچنان احتمالی است و قطعی نخواهد بود.

استفاده از تراشه M3 برای عملکرد بهبود یافته در آیپد پرو 2024

به طور گسترده انتظار می‌رود که نسل بعدی آیپد پرو از تراشه اپل M3 برای ارائه عملکرد و بازدهی بهبود یافته بهره‌مند شود.

تراشه M3 مبتنی بر تراشه A17 Pro است که با استفاده از فرایند ساخت ۳ نانومتری TSMC ساخته شده است. در تست‌ های بنچمارک، تراشه اپل M3 تقریباً ۱۷ درصد در کارهای تک هسته‌ای و حدود ۲۱ درصد در کارهای چند هسته‌ای از تراشه M2 عملکرد بهتر نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های کلیدی M3، یک پردازنده گرافیکی کاملاً بازطراحی‌شده با رهگیری پرتو (Ray Tracing) مبتنی بر سخت افزار است که منجر به بهبود چشمگیر قابلیت‌ های گرافیکی می‌شود. در عملکرد پردازنده گرافیکی، که با بنچمارک‌های Metal اندازه‌گیری می‌شود، M3 حدود ۱۵ درصد نسبت به M2 پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

استفاده از تراشه M3 برای عملکرد بهبود یافته در آیپد پرو 2024

گزینه ذخیره‌سازی ۴ ترابایتی در آیپد پرو 2024

طبق شایعه‌ای که از آسیا به گوش می‌رسد، اپل مدل‌های OLED آیپد پرو سال آینده را با گزینه ذخیره‌ سازی ۴ ترابایتی ارائه خواهد کرد. از سال ۲۰۲۱، آیپد پرو با ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت یا ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی در دسترس بوده است.

اگر اپل حداکثر فضای ذخیره‌سازی مدل‌های آینده OLED آیپد پرو را به ۴ ترابایت افزایش دهد، به احتمال زیاد ظرفیت پایه را نیز به ۲۵۶ گیگابایت افزایش می‌دهد تا همچنان پنج دسته‌ بندی ظرفیتی را حفظ کند. همچنين همه مدل‌های نسل هفتم آیپد پرو قادر به ضبط ویدئو های ProRes با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه خواهند بود.

همچنین لازم به ذکر است که رم آیپد پرو بسته به ظرفیت ذخیره‌سازی متغیر است. بنابراین مدل‌های آیپد پرو با ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت یا ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارای ۸ گیگابایت رم هستند. در حالی که مدل‌های آیپد پرو با ۱ ترابایت یا ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی دارای ۱۶ گیگابایت رم هستند. اینکه در آیپد پرو ۴ ترابایتی از ۲۴ گیگابایت یا ۳۲ گیگابایت رم استفاده شود هنوز مشخص نیست.

استفاده از نمایشگر OLED در آیپد پرو 2024

فناوری نمایشگر OLED شاید مورد انتظارترین ارتقاء برای مدل‌های نسل بعدی آیپد پرو باشد. مدل فعلی ۱۱ اینچی دارای نمایشگر LCD است. در حالی که که مدل ۱۲.۹ اینچی از نمایشگر mini-LED استفاده می‌کند.

اپل در حال حاضر از نمایشگرهای OLED در اپل واچ و آیفون های خود استفاده می‌کند. اما هنوز این فناوری را به دستگاه‌های بزرگ‌تر خود نیاورده است. نمایشگرهای OLED از انرژی کمتری استفاده می‌کنند، دقت رنگ بالاتری دارند و کنتراست بسیار بهتر و ثابت‌تری نسبت به نمایشگرهای LCD ارائه می‌کنند. به عنوان یک ارتقاء قابل توجه، این تغییر احتمالاً در مواد بازاریابی اپل برای نسل بعدی آیپد پرو بسیار برجسته خواهد بود.

استفاده از نمایشگر OLED در آیپد پرو 2024

صفحه نمایش بزرگتر و حاشیه‌های باریک‌تر؟

همچنین شایعاتی مبنی بر افزایش اندازه صفحه نمایش مدل‌های جدید آیپد پرو از ۱۱ به ۱۱.۱ اینچ و ۱۲.۹ به ۱۳ اینچ وجود دارد که با حاشیه‌های باریک‌تر در اطراف صفحه نمایش تسهیل می‌شود.

با این حال، افزایش جزئی سایز نمایشگر احتمالا کاربرد قابل توجهی به دستگاه اضافه نخواهد کرد! بلکه ظاهری مدرن‌تر و “تمام صفحه” را به ارمغان می‌آورد. با این حال، راس یانگ، تحلیلگر نمایشگر، بعدا بر روی این شایعه ابهاماتی وارد کرد. چرا که ممکن است این اطلاعات صرفا سوءتفاهمی در گرد کردن اندازه صفحه نمایش باشد.

قیمت بالاتر در آیپد پرو 2024

انتظار می‌رود فناوری پیشرفته‌ تر نمایشگر OLED در مدل‌های نسل بعدی، قیمت آیپد پرو را افزایش دهد. بر اساس تخمین‌های فعلی، قیمت مدل‌های ۱۱ اینچی و ۱۳ اینچی به ترتیب از ۱,۵۰۰ و ۱,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود. در حال حاضر، قیمت پایه مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو ۷۹۹ دلار و قیمت پایه مدل ۱۲.۹ اینچی آن ۱۰۹۹ دلار است. مدل‌های دارای قابلیت اتصال سلولار برای هر سطح ذخیره‌سازی، ۲۰۰ دلار گران‌تر از قیمت پایه هستند.

گزارش‌های جدیدتر حاکی از آن است که افزایش قیمت ممکن است اغراق‌آمیز بوده باشد و از ۱۶۰ دلار فراتر نرود! اما به نظر می‌رسد که قیمت‌ها همچنان افزایش خواهند یافت.

دوربین‌های بهبود یافته

آیپد پرو از سال ۲۰۱۷ از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند. دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 و فلاش True Tone روشن‌تر نیز از زمان معرفی آن در آیپد پرو ۲۰۲۱ تغییری نکرده است.

شایعاتی در مورد ارتقاء دوربین برای سایر مدل‌ های آینده‌ی آیپد با سخت‌افزار مرتبط مانند آیپد مینی نسل هفتم وجود دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که پیشرفت‌های مشابهی نیز برای آیپد پرو در راه است.

از سال ۲۰۲۱، آیپد پرو همچنین دارای یک دوربین جلویی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 بوده است. اپل در مدل‌های آیفون ۱۴ سال ۲۰۲۲، یک دوربین جلویی ۱۲ مگاپیکسلی ارتقا یافته با دریچه دیافراگم f/1.9 و فوکوس خودکار معرفی کرد. به نظر می‌رسد که این سخت‌افزار می‌تواند برای نسل بعدی آیپد پرو نیز استفاده شود.

مدل‌های فعلی آیپد پرو از Smart HDR 4 پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ارتقاء به Smart HDR 5 محتمل است. موتور Photonic و سایر ویژگی‌های عکاسی و فیلمبرداری که فقط در آیفون وجود دارند نیز می‌توانند به نسل بعدی آیپد پرو راه پیدا کنند.

شارژ بی‌سیم MagSafe در آیپد پرو 2024

شارژ بی‌سیم MagSafe در آیپد پرو 2024

در سال ۲۰۲۲، گزارش شد که اپل در حال آزمایش یک آیپد پرو جدید با بدنه پشتی شیشه‌ای برای امکان‌پذیر کردن قابلیت شارژ بی‌سیم است. گزارش بعدی حاکی از آن بود که اپل ممکن است در نهایت به دلیل نگرانی در مورد شکستن، بدنه پشتی شیشه‌ای را پس از آزمایش کنار گذاشته باشد. این گزارش با استناد به منابع آگاه از برنامه‌های طراحی اپل، ادعا می‌کند که اپل نمونه‌های اولیه‌ی آیپد پرو را با لوگوی اپل بزرگ‌تر ساخته شده از شیشه توسعه داده است که همچنان امکان شارژ بی‌سیم را فراهم می‌کند. گفته می‌شد که یکی از نمونه‌های اولیه دارای MagSafe با آهنرباهای قوی‌تر از iPhone است تا از آسیب‌دیدگی تصادفی جلوگیری کند و همچنین گفته می‌شد که از سرعت‌های شارژ بی‌سیم سریع‌تری نسبت به MagSafe روی iPhone پشتیبانی می‌کند.

هیچ تضمینی برای عرضه نهایی آیپد پرو با بدنه پشتی شیشه‌ای یا لوگوی شیشه‌ای اپل وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد شایعات بر این امر اتفاق نظر دارند که اپل به طور گسترده به دنبال راه‌حلی برای شارژ بی‌سیم آیپد پرو بوده است. در ماه دسامبر، MacRumors اطلاعاتی به دست آورد که نشان می‌داد مدل‌های جدید آیپد پرو ممکن است از شارژ MagSafe پشتیبانی کنند و به نظر می‌رسد که اکنون این فناوری، تکنولوژی شارژ بی‌سیم انتخابی اپل برای این دستگاه است.

همچنین، شایعاتی مبنی بر استفاده از شارژ بی‌سیم معکوس در iPad Pro 2024 وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد آیفون‌ها، ایرپادها و سایر لوازم جانبی خود را با قرار دادن آن‌ها روی بدنه پشتی آیپد پرو 2024 شارژ کنند. اپل چندین حق ثبت اختراع مرتبط با این ویژگی را ثبت کرده است.

بازطراحی مجیک کیبورد برای تجربه شبیه به لپ‌تاپ

به گفته‌ی مارک گورمن از بلومبرگ، اپل در حال برنامه‌ریزی برای بازطراحی کامل صفحه‌کلید جادویی خود برای آیپد پرو است که این دستگاه را بیشتر شبیه لپ‌تاپ می‌کند.

نسخه به‌روزرسانی شده‌ی صفحه‌کلید جادویی برای iPad دارای ترک‌پد بزرگ‌تر خواهد بود که به رفع انتقادات از مدل فعلی می‌پردازد و آیپد پرو را حتی بیشتر از قبل شبیه لپ‌تاپ می‌کند. به نظر می‌رسد که فضای اطراف خود صفحه‌ کلید از جنس آلومینیوم خواهد بود که شبیه به قاب بالایی مک‌ بوک‌ ها است تا ساختاری محکم‌تری را ارائه دهد.

گورمن می‌گوید که این صفحه‌کلید جدید “تا حدی شبیه صفحه‌کلیدهای لپ‌تاپ‌های Surface مایکروسافت” خواهد بود و “تجربه‌ی تایپ و ناوبری بسیار بهتری” را ارائه می‌دهد.

جنس بدنه خارجی این صفحه‌ کلید همچنان از همان روکش سیلیکونی استفاده شده در مدل فعلی و یک درگاه USB-C واحد بهره خواهد برد. گورمن حدس می‌زند که این بازطراحی با استفاده از مواد باکیفیت‌تر ممکن است اپل را مجبور به افزایش قیمت فعلی ۲۹۹ دلاری این لوازم جانبی کند.

افشاگری که در ویبو با نام “Instant Digital” شناخته می‌شود، ادعا می‌کند که نسل بعدی صفحه‌ کلید جادویی به لطف بازطراحی و استفاده از مواد مختلف، با ۱۰۰ درصد کربن خنثی همراه خواهد بود. سال گذشته، اپل از اولین محصولات کربن خنثی خود رونمایی کرد. اپل واچ سری ۹ آلومینیومی و اپل واچ SE در صورت استفاده از  بند ورزشی جدید (Sport Loop) و همچنین اپل واچ الترا ۲ در صورت استفاده با بند لوله‌ای جدید (Trail Loop) یا بند کوهستانی (Alpine Loop). این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ همه محصولات خود را کربن خنثی کند.

قلم جدید اپل در آیپد پرو 2024

قلم جدید اپل در آیپد پرو 2024

اکنون به طور مکرر شایعه شده است که یک ‌Apple Pencil‌ جدید در کنار مدل‌های نسل بعدی ‌iPad Pro‌ عرضه می‌شود. نسل فعلی، یعنی نسل دوم ‌Apple Pencil‌، اکنون بیش از پنج سال قدمت دارد و ارتقا آن منطقی هست.

در مارس ۲۰۲۱، افشاگری که با نام “Mr. White” شناخته می‌شود، تصویری به اشتراک گذاشت که ادعا می‌شد نمونه اولیه‌ای از نسل بعدی ‌Apple Pencil‌ را نشان می‌دهد که از طراحی کوتاه‌تر، روکش براق و نوک بزرگ‌تر و عمیق‌تر برخوردار است.

گفته می‌شد که اپل روی یک ‌Apple Pencil‌ کوچک‌تر برای ‌iPad mini‌ و همچنین یک مدل ۴۹ دلاری برای آیفون کار می‌کرده است. اما هیچ‌کدام از این محصولات به بازار عرضه نشدند و گفته می‌شود که به طور کامل لغو شده‌اند.

شایعات متعددی حاکی از آن است که نسل سوم Apple Pencil شامل طیف وسیعی از نوک‌های مغناطیسی قابل تعویض برای شبیه‌سازی سبک‌های مختلف نقاشی خواهد بود. همچنین گزارش‌هایی در مورد قابلیت‌های نمونه‌گیری رنگ وجود دارد! اما اطلاعات چندانی در مورد سایر امکانات این وسیله جانبی جدید که اواخر این ماه عرضه می‌شود، در دست نیست.

رونمایی بدون رویداد

گزارش‌های منابع مختلف نشان می‌دهد که مدل‌های جدید ‌iPad Pro‌ در ماه مارس معرفی خواهند شد. در حالی که در ابتدا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر برگزاری یک رویداد توسط اپل برای معرفی مدل‌های جدید وجود داشت. اما اکنون انتظار می‌رود که این شرکت دیگر برای این رونمایی‌ها یک رویداد سنتی برگزار نکند. در عوض، گفته می‌شود که اپل قصد دارد محصولات جدید را در وب‌سایت خود با “مجموعه‌ای از ویدئوهای آنلاین و کمپین‌های بازاریابی” معرفی کند.

هفته گذشته، اپل از مدل‌های جدید MacBook Air با تراشه M3 رونمایی کرد، بنابراین این شایعه اکنون به نظر می‌رسد که صحت دارد. در نتیجه، احتمالاً اپل ‌iPad Pro‌ جدید را طی چند هفته آینده، احتمالاً در روز دوشنبه یا سه‌شنبه، از طریق یک بیانیه مطبوعاتی در وب‌سایت خود رونمایی خواهد کرد! پس از آن احتمالا این محصولات در روز جمعه عرضه خواهند شد. به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، مدل‌های جدید ‌iPad Pro‌ ممکن است در اواخر ماه یا در ماه آوریل عرضه شوند، اما احتمال رونمایی از آن‌ها در این روز ها نیز وجود دارد!

نظر شما درباره شایعات مرتبط با این دستگاه چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید